Signalen AB Helproffs på begagnade bildelar!

Signalen - allmänna villkor för konsumentköp

Köp- och leveransvillkor sammanfattning


· Alla priser är inkl moms, frakt tillkommer

· För att beställa måste du kunna ta emot e-post för att bekräfta och fullfölja ett köp.

· Du betalar säkert och smidigt med kontokort eller Klarna faktura. Även delbetalning är möjlig.

· Leveranstiden är beroende av godsets storlek. Beställer du delarna före kl 12 har du dem normalt dagen efter men leveranstider upp till 4 arbetsdagar kan förekomma. Alla försändelser sker med Posten.

· Enligt konsumentköplagen har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar, du betalar då själv returfrakten. Om delen är felaktig vid leverans eller går sönder inom 6 månader reklamerar du bildelen och vi ersätter den med en likvärdig.

· Om du vill ångra ditt köp, reklamera eller har frågor om pågående leverans så loggar du in på Min sida och skriver in dina ärenden där så får du snabb kontakt med oss


Nedan kan du läsa mer detaljerat om köp- och leveransvillkor.

1. Vem får handla hos oss?
För att få handla hos oss måste du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt vara fri från betalningsanmärkningar. Vi förbehåller oss rätten att annullera en beställning av en person som har uppgivit felaktiga personuppgifter eller har betalningsanmärkning.

Signalen riktar sig till privatpersoner. För bilverkstäder gäller andra villkor vid frågor kontakta oss 0499-49000

2. Tillämpning
Dessa villkor gäller, om inte annat har överenskommits, för alla avtal som Signalen ingår med privatpersoner. Avtalet upprättas samtidigt som Signalen bekräftar din beställning. Genom att beställa accepterar du de allmänna villkoren.

3. Prissättning
Samtliga priser som anges på hemsidan är angivna inklusive moms och totalpriset inkluderar frakt men inte eventuell faktureringsavgift.

4. Betalningsvillkor
Signalen samarbetar med DIBS Payment Services AB ("DIBS") vid kortbetalning samt Klarna AB ("Klarna") vid faktura och delbetalning. Vid köp förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Klarna. Insamling och behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att behandla ditt önskemål om 14 dagars kredit.

Kortbetalning
Hos Signalen kan du betala med kontokort (betal- eller kreditkort) via Visa eller Mastercard, knutna till bank i Norden. När du handlar med kort måste du ange kortnummer, kortets giltighetstid samt säkerhetskoden (de tre sista siffrorna) på kortets baksida.

Din onlinebetalning är säkrad genom att Signalen använder betalningstjänster från DIBS (www.dibs.se) samt banken. DIBS system är godkända av alla svenska banker samt certifierade enligt PCI DSS av VISA och MasterCard för att förmedla betaltransaktioner i högsta säkerhetsklass. All kommunikation mellan butiken och din bank sköts av DIBS och krypteras via SSL (Secure Sockets Layer). Att betalningen sker på en säker sida kan du se genom att adressen på betalsidan börjar med https:// samt att det visas ett hänglås i nedre högra hörnet av din browser. Signalen har därmed aldrig tillgång till kortinformationen och kan därför inte registrera eller lagra dina kortuppgifter.

DIBS stödjer också 3D Secure för att identifiera kortinnehavaren vid köp på Internet och därigenom minska risken för missbruk av kortuppgifter. Är ditt kort anslutet till 3D Secure kommer du att kopplas över till din bank för verifiering innan betalningen godkänns. Har du ytterligare frågor kring säkerheten eller betalningssätt är du välkommen att kontakta Signalens kundtjänst.

Faktura
Vid betalning mot faktura får du fakturan separat med posten. Fakturan ska betalas inom 14 dagar från fakturadatum. Det tillkommer för närvarande en faktureringsavgift på 30 kronor.

Delbetalning
Du kan även välja att delbetala ditt köp. Vid val av delbetalning öppnar du ett konto hos Klarna. Med "Klarna konto" betalar du i din egen takt. Du väljer själv vilket belopp du vill betala in varje månad, och betalar alltid först efter att du fått hem din bildel. Har du flera pågående delbetalningsköp sammanställs dessa på en och samma månadsfaktura.

När du väljer Klarnas kontotjänst handlar du tryggt och enkelt. Ditt personnummer används för att kontrollera om ditt köp kan godkännas. Beskedet får du direkt efter att du bekräftat din order. Du kan när som helst avsluta din delbetalning genom att sätta in återstående belopp.

För mer information se här. De fullständiga villkoren för delbetalning kan du ta del av här

5. Leverans- och fraktvillkor
Signalen samarbetar med Posten AB och levererar endast inom Sverige. Bildelarna skickas antingen till ditt lokala postombud eller direkt hem till dig beroende på försändelsens vikt och volym.

Leveransadress
Vid fakturabetalning med Klarna kan leveransadressen endast vara folkbokförd adress. Vid betalning med kort kan du dock ange annan leveransadress om bildelen exempelvis ska skickas direkt till bilverkstaden. Om du har andra särskilda önskemål avseende leveransen anger du det i meddelandet i din beställning. Signalen bär risken tills bildelen är avlämnad till kund. Observera att vid val av annan leveransadress övergår risken på dig när bildelen är avlämnad till angiven adress.

Leveranstid
Leveranstiden är, beroende på godsets storlek, normalt 3 - 4 arbetsdagar. Om beställningen avser mindre gods och är genomförd under arbetsdag före kl. 12.00, sker leverans normalt efterföljande arbetsdag. Om bildelen beställs innan den är demonterad tillkommer normalt ett par dagars leveranstid.

Beställer du flera bildelar kan godset komma i flera försändelser, dels eftersom bildelar ofta är svåra att sampaketera, dels för att bildelarna kan beställas från lager över hela landet. Leveranstiden kan variera för bildelar som beställs från olika lager. Signalen ansvarar inte för någon skada till följd av att de aviserade leveranstiderna överskridits.

Fraktalternativ
Det finns flera typer av frakt beroende på vikt och storlek:

· Paket som väger upp till 20 kg levereras som postpaket till närmaste utlämningsställe. Anger du ditt mobilnummer vid beställning får du ett SMS när paketet finna att hämta ut.

· Paket som väger mellan 20-35 kg eller skrymmande gods levereras som Företagspaket till närmaste Företagscenter. En avi skickas till dig när paketet finns att hämta på Företagscentret. Däremot skickas Företagspaket som är direkt aviserade till en företagsadress fram till dörren.

· Paket som väger över 35 kg eller skrymmande gods som motorer, dörrar, huvar etc. skickas på pall eller i bur. Pallar körs ut till privatpersoner efter överenskommelse om dag. Om du inte är hemma på angiven tidpunkt får du själv hämta på godsterminalen alternativt betala för ny utkörning. Är pallen adresserad till ett företag körs godset ut direkt utan föregående avisering.

· Om du anger en leveransadress (endast möjligt vid kortbetalning) till bilverkstad eller annat företag kommer Postens Företagspaket dörr till dörr att användas. Gods över 35 kg eller skrymmande gods som motorer, dörrar, huvar etc. kommer att skickas på pall eller i bur. Godset skickas direkt till företagets adress utan avisering. Är inte mottagaren anträffbar läggs en avi i lådan och kunden får själv kontakta Posten för att få godset utkört igen mot en avgift alternativt hämta godset själv.

För vidare information se Posten.

Outlösta paket
För outlösta paket, eller om mottagaren inte vill ta emot leveransen, debiteras en avgift för att täcka transport- och administrationskostnader.

· Brev och paket upp till 35 kg: 250 kr

· Paket över 35 kg: 450 kr

· Halvpall (t ex motor): 700 kr

· Helpall och bur: 950 kr

Klarna sköter dessa fodringar.

6. Mottagningskontroll av gods och anmälan av transportskada
Bildelar från Allabildelar levereras genom Postens försorg. Det åligger köparen/godsmottagaren att vid godsets mottagande undersöka att godsets transportemballage är oskadat och säkerställa att rätt antal kolli tas emot.

Om den levererade bildelens transportemballage uppvisar skador måste bildelen omedelbart packas upp för att se om något saknas eller är skadat. Om så är fallet ska en reklamation göras till Postens Kundtjänst eller via Postens hemsida www.posten.se. För information om tillvägagångssätt vid anmälan se här. Synlig skada reklameras omedelbart, dold skada inom 7 arbetsdagar. Vid frågor som rör anmälan om transportskada är du välkommen att kontakta Signalens kundtjänst.

I de fall köparen inte är densamme som godsmottagaren är det på köparens ansvar och skyldighet att informera godsmottagaren angående gällande villkor.

Köparen/godsmottagaren kan alltid vägra att ta emot en bildel som uppvisar skador på transportemballaget i samband med att den levereras. Köparen/godsmottagaren får inte själv skicka tillbaka skadat gods till Signalen . Det är Posten som ansvarar för att det skadade godset blir hämtat. Transportemballage, förpackningsmaterial, bubbelplast etc. måste sparas.

7. Ångerrätt/Returer
Vid köp i vår Internetbutik gäller lagstadgad ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen.

Du kan ångra ditt köp upp till 14 dagar (minst 7 arbetsdagar) från det att du tagit emot bildelen eller hämtat ut den via ditt Postombud. För att din ångerrätt ska gälla måste den returnerade bildelen vara i väsentligen oförändrat skick, det vill säga oanvänd och i oskadat skick. Signalen förbehåller sig rätten att granska returen och göra en bedömning om kraven för ångerrätt uppfylls. Först därefter kan returen till fullo godkännas och köpet hävas.

Om du utövar ångerrätten står du själv för returkostnaden. Om du utövar ångerrätten på grund av att bildelen inte passar står Signalen för returkostnaden under förutsättning att du vid beställningen har angivit korrekt registreringsnummer, samt att Signalebn har givits en rimlig chans att kontrollera att vald bildel passar din bil. Eventuell återbetalning av returkostnad sker ej i samband med retur utan endast under förutsättning att returen godkänts i enlighet med vad som föreskrivs nedan.

För utövande av ångerrätten måste du meddela oss detta inom den föregivna perioden. Detta gör du genom att logga in går in du på http://www.signalen.se/returdokument.asp. Fyll i alla uppgifter och begär returfraktsedel

När Signalen har fått tillbaka bildelen och godkänt returen sker återbetalning i normala fall inom några dagar. Beroende på betalningsmetod och handläggningstid hos respektive bank kan återbetalningen ta olika lång tid. Återbetalning sker dock, förutsatt att returen godkänts, senast 30 dagar från det att bildelen returnerats till Allabildelar.

Tänk på följande när du gör en retur:

· Spara alla kartonger och förpackningsmaterial under de 14 dagar som ångerrätten gäller.

· Paketera bildelen väl. Bildelen ska returneras på motsvarande sätt som du fick den levererad.

· Du som kund ansvarar för transporten tillbaka till oss. Därför är det viktigt att du skickar bildelen med vår översända returfraklrsedel.

· Returnera bildelen i oanvänt och oskadat skick inom 14 dagar från det att du tog emot leveransen, eller hämtade ut varan via ditt Postombud.

· Spara din retursedel. Retursedeln ska skickas med i försändelsen.

Anmäl alltid din retur på http://www.signalen.se/returdokument.asp


8. Fel i vara

Vid fel i varan kan du enligt konsumentköplagen kräva avhjälpande eller omleverans om detta kan ske utan väsentlig olägenhet för Signalen.

Enligt konsumentköplagen måste du som köpare bevisa att felet på bildelen fanns redan vid köpet. Fel som uppkommer inom 6 månader från köpet antas dock vara ett ursprungligt fel om inte Signalenr kan visa motsatsen.

Samtliga bildelar är kvalitetskontrollerade men säljs i "befintligt skick". Detta innebär att Signalen inte ansvarar för så kallade slitagedelar som kan ingå i bildelen. Med slitagedelar avses exempelvis remmar, spännrullar, vattenpumpar, tändstift, bromsbelägg etc.

Signalen ansvarar inte för fel som orsakats av felaktig montering. Bildelen ska monteras i enlighet med tillverkarens rekommendationer och/eller på ett fackmannamässigt sätt. För vissa reparationer krävs - enligt tillverkarens rekommendationer - att slitagedelar byts ut i samband med att bildelen monteras. Att bildelen ska monteras i enlighet med tillverkarens rekommendationer innefattar även en skyldighet för dig att ta reda på vilka komponenter som enligt tillverkaren ska ersättas med nya. Vänd dig alltid till auktoriserad verkstad eller till biltillverkaren vid minsta tveksamhet avseende montering och/eller de slitagedelar som ska bytas ut. Allabildelar ansvarar inte heller för fel som orsakats av olyckshändelse, vanvård, onormal användning eller liknande efter tidpunkten för bildelens avlämnande. Med onormal användning avses bl.a. tävlingsverksamhet och trimning.

Den garanitmärkning som finns angiven på ditt köpdokument A ,B eller C gäller även för dig som är privatkonsument(ej företagsidkare) dock betalas inte i och urmonteringskostnader vid fel på produkten. Överenskommelse kan dock träffas om detta om monterande verkstad godkänts av Signalen. Kontakta oss om detta. Det kommer då att anges på ditt köpdokumernt dessa villkor.



Meddelande om fel i vara
Ett meddelande om fel måste lämnas till Signalen inom "skälig tid" efter det att du märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Om du reklamerar inom 2 månader anses det alltid som skälig tid enligt konsumentköplagen.

Tillvägagångssätt vid anmälan om fel i vara
Om du vill reklamera en bildel loggar du in på http://www.signalen.se/reklamation följ instruktionen . I förekommande fall ska reklamationen även innehålla information om att slitagedelar har bytts ut i samband med att bildelen monterats.

Returkostnader
Om du får en felaktig eller fellevererad bildel kommer Signalen i händelse av retur att stå för returkostnaden. Om du returnerar en bildel som inte är felaktig eller fellevererad står du själv för returkostnaden såvida du inte har utnyttjat din ångerrätt och vid beställningen angivit korrekt registreringsnummer, samt att Signalen har givits en rimlig chans att kontrollera att vald bildel passar din bil i enlighet med vad som föreskrivs i avsnitt 6 ovan.

Återbetalning
Eventuell återbetalning av pengar sker till ditt konto efter mottagande och godkännande av reklamationen.

Reklamationsfrist
Du har enligt konsumentköplagen rätt att reklamera fel i upp till 3 år från och med det datum bildelen levererades. Efter 6 månader måste dock du bevisa att felet på bildelen fanns redan vid köpet.

9. Mellanförsäljning
Signalen reserverar sig för mellanförsäljning. Signalen ska efter lämnad beställning av köparen utan ogrundat dröjsmål meddela köparen om eventuell mellanförsäljning. Avtal om köp enligt dessa villkor är slutgiltigt först då Signalen lämnar bekräftelse på att bildelen kan levereras.

10. Säkerhet och sekretess
Information om person- och kreditkortsnummer lagras inte av Signalen utan endast av våra betalningspartners DIBS och Klarna. Allabildelar lagrar endast information om själva ordern.

För att få handla av oss vill vi att du lämnar ett telefonnummer som vi kan nå dig på. Det använder vi bara om vi har frågor om din order, t.ex om en av våra säljare upptäcker att bildelen inte kommer att passa i din bil. Vi kommer inte att skicka reklam el. dyl. till dig på telefon eller mobiltelefon. Däremot använder vi ditt mobiltelefonnummer för att avisera ditt paket via sms, om du har fyllt i att du vill ha det så.

De personuppgifter som behandlas av Signalen lagras och/eller behandlas i vårt affärsdatasystem i enlighet med tillämpbar och gällande lagstiftning om skydd av personuppgifter. Till den del Allabildelar hanterar dina personuppgifter förbinder sig Signalen att respektera och skydda dessa uppgifter i enlighet med gällande lagstiftning.

På Signalen används sessions-, text-, och tredjepartcookies för att hantera besökarens interaktion med de olika sidorna, för att analysera besökssiffror samt för att hantera betalningar på ett säkert sätt. För att kunna använda Signalen fullt ut krävs att du accepterar cookies. Signalen lagrar ingen personlig eller känslig information i cookies.

Information om hur du stänger av eller sätter på cookies finns i hjälpfilerna för din webbläsare. I de flesta webbläsare är hanteringen aktiverad från början.

11. Företagsuppgifter
Nätbutiken drivs av Signalen AB, org. nr 556112-2788 Företagets adress är Västra Okenbäcksvägen 7 38336 Mönsterås

12. Kundtjänst
Har du frågor som rör Signalen är du välkommen att kontakta vår kundtjänst. Vi hjälper dig med frågor som rör exempelvis hur du handlar på Signalen, våra köpvillkor, din orderhistorik och reklamationer. Du kontaktar oss antingen per e-post order@signalenab.se eller via telefon 0499-49000. Vi finns på plats måndag till fredag kl 08.00 – 16.30. Om du har en pågående leverans eller har upprättat ett konto hos oss, sker dialogen smidigast om du skickar ett mail till oss order@signalenab.se uppge lagernummer/ordernummer eller bilnummer på din bil

13. Förbehåll
Signalen förbehåller sig rätten att annullera beställningar om det gäller felaktigheter såsom tryckfel vid tekniska problem eller massbeställningar. Vidare svarar vi inte för de uppgifter som återges i betalningsvillkoren i avsnitt 4. I denna del hänvisar vi till våra ansvariga betalningspartners. Fakta- och prisuppgifter, dokument och tillhörande grafik som publiceras på denna server kan innehålla tekniska och/eller grafiska och typografiska fel Signalen friskriver sig från ansvar vad gäller varje sådan i denna server liggande information såväl från annan refererad information och/eller dokument inom eller länkad till denna publikation. Informationen häri ändras periodvis. Signalen förbehåller sig rätten till ändring av samtlig information, inklusive - men ej begränsat till - priser och produkterbjudanden utan föregående avisering och rätten att när som helst göra förbättringar och/eller ändringar i varje slag av innehåll på denna server utan skyldighet att på särskild plats informera därom.

Verkstad nära dig
Köp bildelen av oss och låt din lokala verkstad montera den .Kontakta oss gärna kan vi tipsa dig

© Signalen AB, Västra Oknebäcksvägen 7, 383 25 Mönsterås Email: info@signalenab.se, Vxl: 0499-490 00, Fax: 0499-490 40